باغ جهان‌نما در شیراز باغ جهان‌نما شیراز باغ جهان‌نما بهار در باغ جهان‌نما شیراز حیاط باغ جهان‌نما شیراز شب در باغ جهان‌نما شیراز طبیعت باغ جهان‌نما شیراز عمارت باغ جهان‌نما شیراز باغ جهان‌نما کجاست
آثار ملی ثبت شده در ایران شیراز فارس

باغ جهان‌نما در خیابان حافظ شیراز

یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
3,358 بازدید بدون دیدگاه

باغ جهان‌نما یکی از باغ‌های زیبا و تاریخی شیراز است که در خیابان حافظ و در نزدیکی آرامگاه این شاعر مشهور جای دارد. این باغ مورد توجه گردشگرانی است که به شیراز سفر می‌کنند و همه‌روزه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند.

معرفی باغ جهان‌نما شیراز

باغ جهان‌نما، نمونه‌ای زیبا از باغ‌های ایرانی است و همچون باغ ارم، باغ دلگشا، باغ گلشن، باغ نارنجستان قوام و غیره به‌عنوان یکی از باغ‌های تماشایی شیراز گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند. جهان‌نما به‌عنوان کهن‌ترین باغ شیراز شناخته می‌شود و وسعت آن به ۴۰,۰۰۰ مترمربع می‌رسد.

تاریخچه باغ جهان‌نما شیراز

قدمت باغ جهان‌نما به دوران آل مظفر‍‍ و آل اینجو بازمی‌گردد. زیبایی و آبادانی این باغ به حدی بود که تیمور گورکانی به تبعیت از این باغ در اطراف سمرقند، باغی با نام جهان‌نما ساخت و مورخ دوره تیموری نیز آن را زینت الدنیا نامید. این باغ تا دوران صفویه بسیار سرسبز و آباد بود و در سفرنامه‌های جهانگردانی چون تاورنیه، شاردن، جان ملکم و ادوارد براون نام و توصیفاتی جذاب از آن به چشم می‌خورد.

با توجه به اطلاعاتی که در دست است با پایان یافتن حکومت افشاریان تا تشکیل حکومت زندیه، کشمکش‌های داخلی زیادی وجود داشت و همین موضوع آسیب‌های بسیاری به باغ وارد آورد. در سال ۱۱۸۵ هجری قمری به دستور کریم‌خان زند مرمت باغ در دستور کار قرار گرفت و ساخت عمارت هشت ضلعی کوشک که مشابه عمارت کلاه‌فرنگی باغ نظر است، در وسط باغ انجام شد. وی حصارکشی باغ و درختکاری و خیابان‌کشی اطراف عمارت را نیز انجام داد. طبق نقل‌قول‌ها او این مکان را شبیه خانه خودساخته تا میهمانانش در آنجا اقامتی راحت داشته باشند. در دوران قاجار باغ جهان‌نما یکی از باغ‌های باشکوه و زیبا به شمار می‌رفت که پذیرایی از مهمانان حکومتی در آنجا انجام می‌گرفت.

درنهایت در سال ۱۳۸۱ هجری شمسی این ملک به سازمان مسکن و شهرسازی واگذار شد و در اختیار شهرداری قرار گرفت تا پس از مرمت و ایجاد باغ‌موزه ادبیات ایران، به مجموعه حافظیه متصل شود. بخشی از این مرمت در سال ۱۳۸۱ هجری شمسی به‌پایان رسید؛ اما هنوز هم این کار در بخش‌های دیگر باغ ادامه دارد.

معماری عمارت و باغ جهان‌نما شیراز

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد در وسط باغ جهان‌نما عمارتی وجود دارد که به آن کلاه‌فرنگی هم می‌گویند. این عمارت دارای ۴ شاه‌نشین بوده و اتاق‌های ۲ طبقه‌ای در میان آن‌ها قرار گرفته است. سقف آن ۸ ضلعی بوده و پر است از هنر معماری سنتی ایران‌زمین. با اینکه در این ساختمان خبر از نقاشی‌های پر آب‌وتاب نیست اما چنان مستحکم و زیبا بنا شده که کاملاً در نوع سبک خود و در زمانی که ساخته شد، جدید محسوب می‌شده است. البته داخل و خارج این ساختمان تزئیناتی متعاقباً داشته است که به‌مرورزمان از بین رفته است و امروزه دیگر قابل‌تشخیص و یا دیدن نیستند.

با این که این باغ بارها مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته است اما، پنجره‌های چوبی این عمارت که در نوع خود بی‌نظیر هستند، پس از مرمت توسط بخش‌های خصوصی با پنجره‌های آهنین مورد تعویض قرار گرفت. قدمت این عمارت زیبا به دوران زندیه می‌رسد و آن‌قدر برای شخص کریم‌خان زند این باغ مهم بود که در سال ۱۱۸۵ هجری قمری دستور داد تا محوطه‌ی اطراف آن را خیابان‌کشی نمایند.

یکی از خصوصیات مشترک این باغ با دیگر باغ‌های ایرانی این است که طبق همه نقشه‌های ساخت‌وساز آن زمان، به‌صورتی ساخته‌شده است که کاملاً در مسیر جوی آب باشد و معنای آبادانی را حفظ نماید. از جمله نکات مثبت باغ جهان‌نما در شیراز این است که نه تنها در دوره‌ی زندیه بلکه در دوره قاجاریه نیز این باغ مرکز توجه شاهان و درباریان این سلسله بوده است. معمولاً هم اگر مهمان خارجی و یا بسیار محترمی می‌آمد، در باغ جهان‌نما از او پذیرایی می‌کردند.

بخش‌های مختلف باغ جهان‌نما شیراز

باغ زیبای جهان‌نمای شیراز از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است که در ادامه به بررسی کامل هریک از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

فضای باغ

در این باغ انواع درختان سرو، درختان میوه، مرکبات، کاج کهن‌سال، نارنج و گل‌های رز، بنفشه و داوودی به چشم می‌خورد که فضایی دیدنی را ایجاد کرده‌اند. درگذشته آب نهر رکن‌آباد از میان این باغ می‌گذشت و حال و هوایی ویژه به آن می‌داد؛ اما امروزه اثری از آن نیست. طرح این باغ دارای چهار گذرگاه است و چهار حوض (دو بزرگ و دو کوچک) دارد. در ضلع جنوبی بقایایی از یک آب‌نما وجود دارد که از جلوی ضلع جنوبی تا حوضی در مقابل بنای قاجاریه باغ ادامه دارد و امروزه تنها فواره آن باقی‌مانده است.

درختان معرق‌کاری شده

یکی از مواردی که در هنگام گشت‌وگذار در باغ توجهتان را به خود جلب می‌کند، درختانی هستند که نقش و نگارهایی بر روی آنها دیده می‌شود. این درختان، در دوران قاجار در باغ خشک شدند و به هنگام عملیات احیا تصمیم گرفته شد با معرق‌کاری، جلوه‌ای متفاوت به آنها بدهند. حاصل این تصمیم، تنه‌های پرنقش و نگاری شد که از جذابیت‌های اصلی باغ به شمار می‌روند.

معرق‌کاری‌های روی تنه درختان توسط آقای عمادی، مجسمه‌ساز شیرازی صورت گرفت و براساس داستان سیمرغ منطق‌الطیر عطار، نقش و نگارهای زیبایی را بر روی درختان خشکیده خلق شدند. سیمرغ، زبان نمادینی برای نشان دادن مراحل سیر و سلوک عرفانی است. هنرمند با تلفیق نقش ترنج، گل، مرغ مکتب شیراز با پرنده‌های شاخص سیمرغ سعی کرده حجم کار را در بخش‌های بالایی افزایش دهد تا بازدیدکنندگان دید خوبی به بخش‌های بالایی داشته باشند. از پرندگان شاخصی که در حکاکی این هنر زیبا به‌کار برده شده می‌توان به جغد، هدهد، طاووس، شاهین، خروس و کبک اشاره داشت.

کوشک جهان‌نما

درست در وسط باغ عمارتی قرار دارد که کریم‌خان زند در سال ۱۱۸۵ هجری قمری دستور ساخت آن را داد؛ عمارتی ۸ ضلعی با نمای آجری. دورتادور عمارت طاق‌نماهایی دارد که در برخی از آنها کاشی‌کاری دوره زندیه را می‌توان دید. در چهار طرف این ساختمان مسیرهایی وجود دارد که به شکلی منظم و خاص درخت‌کاری و گل‌کاری شده‌اند. این مسیرها باغ را به «چهارباغ» تقسیم کرده‌اند.

در بخش داخلی کوشک یک حوض هشت‌ضلعی از سنگ مرمر با فواره‌ای سنگی در وسط قرار دارد و چهار شاه‌نشین با اتاق‌های دو طبقه در چهار گوشه آن ساخته‌شده است. دو حوض با فواره سنگی نیز در شرق و غرب ساختمان و در مقابل شاه‌نشین اصلی قرار دارد. سقف شاه‌نشین اصلی ارتفاع زیادی دارد و مزین به مقرنس‌کاری ساده گچی است. دو ورودی در بخش‌های شمال شرقی و جنوب شرقی دیده می‌شود که دارای پله هستند. راه‌پله‌ای پیچیده و با خیز زیاد در سمت راست ورودی شمال شرقی وجود دارد که به طبقه دوم و پشت‌بام می‌رسد. این باغ چهار در بزرگ دارد. سه در بر روی محورهای اصلی واقع‌شده‌اند و به‌طور مستقیم به کوشک میانی باغ راه دارند.

موزه باغ جهان‌نما

داخل عمارت باغ، موزه‌ای برپا شده و آثاری همچون تابلوهای سیاه‌قلم جهانگردان اروپایی، مدال‌های یادبود، اسکناس، تمبر و دیگر اشیای تاریخی در آن به نمایش درآمده است.

اطلاعات بازدید

اگر قصد دارید از باغ تاریخی و زیبای جهان‌نما شیراز دیدن فرمایید، اطلاعات زیر را بخوانید:

ساعات بازدید از باغ جهان‌نما شیراز

ساعات بازدید از باغ جهان‌نما شیراز از ساعت ۸ الی ۲۱ می‌باشد.

این باغ در تعطیلات رسمی، بسته است.

شماره تماس باغ جهان‌نما شیراز

شماره تماس مجموعه جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۳۲۲۷۵۸۷۵-۰۷۱

بهای بلیط باغ جهان‌نما شیراز

بازدید از باغ زیبای جهان‌نما شیراز در ابتدای سال ۱۳۹۹، به ازای هر فرد ایرانی ۳,۰۰۰ تومان و برای هر فرد خارجی ۱۵,۰۰۰ تومان می‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران

باغ تاریخی و زیبای جهان‌نما شیراز در تاریخ ۲ آبان‌ماه سال ۱۳۵۱ هجری شمسی با شماره ثبت ۹۲۸ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

آدرس باغ جهان‌نما

شیراز، خیابان حافظ، خیابان نفت

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت آل مظفر
ساعات بازدید
همه‌روزه 8 الی 21 به‌جز روزهای تعطیل
شماره تماس
071-32275875
بهای بلیط برای افراد ایرانی
3 هزار تومان
بهای بلیط برای افراد خارجی
15 هزار تومان
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
2 آبان 1351
شماره ثبت در آثار ملی ایران
928
آدرس
خیابان حافظ، خیابان نفت
موقعیت مکانی
نام استان
فارس
مرکز استان
شیراز
جمعیت
5 میلیون نفر
تعداد شهرستان
36
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
071
مساحت استان
122,608 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
اردکان
0 مکان ثبت شده
سعادت شهر
1 مکان ثبت شده
شیراز
16 مکان ثبت شده
مرودشت
4 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها